• Pourquoi étudier le baptême dans l’Esprit saint ?

    Résumé : L’effusion de l’Esprit au vingtième siècle dans le renouveau pentecôtiste-charismatique est un phénomène qui soulève de profondes questions pour la vie de l’Église. La grâce connue comme « baptême dans l’Esprit Saint » est au cœur de ce renouveau. Cet article réfléchit sur le baptême dans l’Esprit à partir d’une triple perspective – historico-culturelle, théologique et missionnaire – et conclut que cette grâce fait partie de la réponse providentielle de Dieu en réponse aux défis auxquels l’Église doit faire face à notre époque.

    Abstract : The twentieth-century outpouring of the Spirit in the Pentecostal-Charismatic Renewal is a phenomenon that raises profound questions for the life of the church. At the heart of the Renewal is the grace known as “baptism in the Holy Spirit”. This article reflects on baptism in the Spirit from within a threefold context – cultural-historical, theological, and missionary – and concludes that this grace is part of God’s providential answer to the challenges faced by the church in our time.

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  • Baptême dans l’Esprit ou effusion de l’Esprit ? Propos d’ouverture : quelques convictions

    Résumé : Le baptême dans l’Esprit Saint est une réalité capitale pour la vie chrétienne, mais encore trop mal comprise, en particulier dans l’Église catholique. L’article montre dans un premier temps comment le baptême dans l’Esprit suscite le don de soi et le renouveau de la vie ecclésiale, en particulier par son lien aux sacrements de l’initiation chrétienne qu’il vient revivifier. Dans un second temps, il souligne ce qui est en jeu, notamment au niveau œcuménique, dans le choix du mot « baptême » (dans l’Esprit Saint) plutôt que « effusion » (de l’Esprit Saint).

    Abstract : Baptism in the Holy Spirit is a central reality of Christian life, but is still too poorly understood, particularly in the Catholic Church. Firstly, this article shows how baptism in the Spirit generates self-giving and renewal of ecclesial life, especially through its relationship to the sacraments of Christian initiation which it revives. Secondly, we will highlight the current challenges, especially at an ecumenical level, regarding the choice of the word ‟baptism” (in the Holy Spirit) rather than ‟outpouring” (of the Holy Spirit).

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  • La Trinité d’Andreï Roublev. L’omission du cadre historique et l’être de l’icône

    Si l’icône de la Trinité se range parmi les icônes dites de l’Hospitalité d’Abraham, Georges Kordis s’intéresse ici à la modification essentielle opérée par le grand iconographe russe Andreï Roublev (1350-1430), qui fait abstraction de la figure d’Abraham et de celle de son épouse Sarah, et réduit le symbole aux trois anges pèlerins interprétés comme la Trinité, transformant ainsi l’icône conventionnelle de l’Hospitalité-Sainte Trinité en icône hypostatique des trois Personnes divines.

    Georges Kordis est professeur associé d’iconologie à la faculté de théologie de l’Université d’Athènes.

    Article publié dans la revue Istina, 2013/1. Pour acquérir ce fascicule, cliquer ici.

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  • La concélébration projetée entre Paul VI et Athénagoras Ier. Enseignements théologiques et nature des obstacles

    Résumé : L’article commence par analyser le rapport secret de 1970 sur la concélébration envisagée par Paul VI et Athénagoras. Puis il présente les publications des parties théologiques de ce rapport, faites, sans mentionner d’où elles proviennent, à la fois par un membre catholique, le P. Duprey, en 1972, et par un membre orthodoxe, Mgr Damaskinos, en 1974. Enfin, il expose comment l’autre membre catholique, dom Emmanuel Lanne, àprès avoir consulté le P. V. Borovoy du patriarcat de Moscou, écrit le 23 juin 1970 au cardinal Willebrands pour souligner les conditions antécédentes à la concélébration projetée, peu développées dans le rapport, et les conséquences néfastes que cette concélébration pourrait entraîner.

    Abstract : The article begins by analysing the 1970 secret report on the co-celebration imagined by Paul VI and Athenagoras. The author presents the report’s theological sections published, without mention of their provenance, by a catholic member, Father Duprey in 1972 and by an orthodox member, Mgr Damaskinos, in 1974. Finally, he shows how another catholic member, dom. Emmanuel Lanne, after consulting with P. V. Borovoy of the Moscow Patriarchy, wrote on June 23rd 1970 to card. Willebrands in order to highlight the antecedent conditions to the projected co-celebration that were barely touched upon in the report, and the damaging consequences that this co-celebration would entail.

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  • Les Églises locales et l’Église universelle : une relecture orthodoxe du débat Ratzinger-Kasper

    Résumé : À l’occasion du cinquantième anniversaire de l’ouverture du concile Vatican II, le présent article reprend, dix ans après, la controverse entre les théologiens Ratzinger et Kasper au sujet de la relation entre l’Église locale et l’Église universelle. Pour éclairer ce débat, cette relecture recourt à l’ecclésiologie de Jean Zizioulas et vise à rappeler certains axes de la pensée de ce dernier qui s’avère apte à nous conduire à une meilleure considération du concept de communion, du rapport entre Église locale et Église entière ainsi que de la sauvegarde de l’unité de l’Église.

    Abstract : To mark the 50th anniversary of the Second Vatican Council’s inauguration, the following article returns, ten years later, to the controversy that arose between theologians Ratzinger and Kasper over the relationship between local church and universal church. To inform this debate, the author draws upon Jean Zizioulas’ ecclesiology in order to revive certain cornerstones of his thinking that lead us to a more comprehensive understanding of the concept of communion, the relationship between local church and whole church as well as the safeguard of the church’s unity.

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  • Le patriarche dans la tradition des Églises orientales

    Résumé : Se limitant à trois questions relatives à l’institution patriarcale, l’auteur étudie d’abord sa genèse dans l’Église ancienne, montrant qu’elle résulte de la nature synodale de l’Église et de la structure administrative de l’empire ; puis il traite de l’Église orthodoxe contemporaine, en analysant les conséquences de la création de nouveaux patriarcats, qui favorisèrent le repliement de ces Églises régionales sur elles-mêmes ; enfin, il aborde l’institution patriarcale dans les Églises catholiques orientales, constatant que leurs évêques ne participent pas à la synodalité à un niveau universel en tant que pairs de celui de Rome, et il conclut sur les perspectives d’un exercice acceptable par les orthodoxes de la primauté de ce dernier.

    Abstract : Focusing his study on three issues regarding the patriarchal institution, the author examines first its genesis within the ancient church, showing that it stems from the church’s synodal nature and the Empire’s administrative structure. He then turns to today’s orthodox church, analysing what consequences the creation of new Patriarchies entailed, namely the withdrawal and isolation of regional churches. Finally, the author tackles the Patriarchal institution within Eastern catholic churches, underlining the fact that their bishops do not participate in synodality on a universal level as equals to the bishop of Rome, and concludes by laying out some perpectives for an acceptable exercise of the latter’s primacy for the orthodox.

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  • Homosexualité, loi naturelle et rapport à l’accomplissement eschatologique de l’humain : réflexions sur un aspect négligé du débat anglican sur l’homosexualité

    Résumé : La réflexion proposée n’entend pas décrire les arguments utilisés dans le débat sur l’acceptation des unions homosexuelles monogames et fidèles, mais en dégager certains enjeux anthropologiques. Après avoir constaté l’affrontement de deux herméneutiques, en soulignant le décalage entre ce que les auteurs bibliques avaient conscience de condamner et ce que nous entendons aujourd’hui par homosexualité, l’auteur s’arrête sur la difficultés contemporaine de recourir à l’argument de nature, comme l’a fait le document Issues in Human Sexuality des évêques anglais en 1991. Il propose enfin un retour à une conscience eschatologique permettant un renouvellement de la manière de concevoir la sexualité en général et l’homosexualité en particulier.

    Abstract : The proposed analysis does not purport to detail the arguments used in the dispute over the acceptance of monogamous and steady homosexual unions, but attempts to identify some anthropological challenges. After observing the standoff between two hermeneutics and underlining the discrepancy between what biblical authors deliberately condemned and what is meant today by homosexual practices, the author points out the difficulties today in resorting to the « natural law » argument as in the document Issues in Human Sexuality published by English bishops in 1991. Finally, the author suggests returning to an eschatological conscience that allows for a renewed conceptual approach to sexuality in general and to homosexuality in particular.

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  • L’Église anglicane face à la diversité culturelle en Nouvelle-Zélande

    Résumé : Après un bref rappel historique de la christianisation de la Nouvelle-Zélande, l’article précise l’originalité de l’organisation ecclésiale anglicane, qui a adopté en 1992 une nouvelle constitution avec l’établissement de trois « Tikanga » ou branches : Maori, Pâkehâ (Néo-Zélandais d’origine européenne) et Pasifika (Pacific peoples), considérées chacune comme « un partenaire à part égale dans le processus de prise de décision au sein du synode général » et y associant le diocèse de Polynésie qui comprend les îles de Fidji, de Tonga et de Samoa au sein duquel un sous-groupe rassemble les Pacific peoples vivant en Nouvelle-Zélande. Puis il compare ce modèle anglican aux modalités de gestion des différences culturelles dans les Églises méthodiste et presbytérienne de ce pays.

    Abstract : Starting with a brief history of the Christianization of New Zealand, this article emphasizes the uniqueness of the Anglican church organization which adopted a new constitution in 1992 establishing three « Tikanga » or branches : Maori, Pâkehâ (New Zealanders of European descent) and Pasifika (Pacific Peoples), each considered as an « equal partner in the General Synode’s decision making process », and associating them to the Polynesian diocese, that covers the Fidji islands, Tonga and Samoa, within which a sub-group is composed of the Pacific Peoples living in New Zealand. He then compares this Anglican model to the Methodist and Presbyterian Churches’ way of dealing with cultural differences in this country.

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  • L’émergence de l’anglicanisme dans l’hémisphère sud : Angola et Nigeria

    Résumé : Après avoir rappelé la diversité culturelle qui est au cœur de la tradition anglicane, en lien avec une ecclésiologie flexible, et le déplacement du centre de gravité du christianisme vers le Sud, l’article expose la pluralité de l’anglicanisme en Afrique à travers l’exemple de deux Églises, celle du Nigeria et celle de l’Angola, très différentes tant par l’origine que par la manière dont elles se situent par rapport aux questions de l’ordination des femmes et de l’homosexualité. Il se conclut par une réflexion sur ce que cette analyse révèle de la géopolitique anglicane, pour se demander si la figure de l’unité, à la tête de la Communion anglicane, doit encore être anglaise et liée au siège de Cantorbéry.

    Abstract : After emphasizing the cultural diversity that lies at the heart of the Anglican tradition, together with its flexible ecclesiology, and the Southward displacement of Christianity’s center of gravity, this article outlines the plurality of Anglicanism in Africa as illustrated by two Churches, Nigeria’s and Angola’s, markedly different in terms of their origins and attitudes toward the issues of female ordination and homosexuality. The article concludes by assessing the hypotheses drawn from this analysis on Anglican geopolitics, and wonders whether the authority figure at the head of the Anglican Church still ought to remain English and bound to the See of Canterbury.

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  • Entre réformes libérales et résistances conservatrices, la crise identitaire et morale de l’épiscopalisme américain au début du XXIe siècle

    Résumé : Si les controverses récentes ont mis en évidence le clivage entre les groupes de tendance libérale, majoritaires, et des fidèles plus conservateurs, l’épiscopalisme américain continue de jouir d’une place particulière dans la vie publique américaine lui permettant un engagement en faveur de causes progressistes. L’article décrit les résistances à cette orientation, puis les replace dans le contexte américain, où les dénominations traditionnelles issues de la Réforme sont confrontées à un déclin démographique et financier ainsi qu’à la « concurrence » croissante des Églises évangéliques, et tente d’en évaluer l’importance dans l’Église épiscopalienne, après la création de l’Anglican Church in North America et celle d’un ordinariat pour l’accueil d’épiscopaliens au sein de l’Église catholique.

    Abstract : While recent controversies have exposed the existing rift between majority groups that embrace liberal ideas and the more conservative faithful, American Episcopalism still enjoys a special place in American public life that allows it to easily support more progressive causes. This article describes the oppositions to this trend, then places them within the American context, in which traditional denominations stemming from the Reformation face a demographic as well as financial decline and an increasing “competition from” Evangelical Churches. The article finally attempts to assess their importance in the Episcopalian Church, following the creation of the Anglican Church in North America and the assent given to Episcopalians who wish to be ordained in the Catholic Church.

    Article d’Amandine Barb, publié dans la revue Istina, 2013/2. Pour acquérir ce fascicule, cliquer ici.

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  • L’Église d’Irlande du désétablissement au risque de déchirure. Un parcours emblématique au sein de la Communion anglicane

    Résumé : L’Église anglicane en Irlande fonctionne comme une Église unie, avec des diocèses de part et d’autre de la frontière et une administration centrale implantée à Dublin. Elle a aussi toujours revendiqué un double héritage, se voulant catholique non romaine, en tant qu’héritière de l’Église celte des origines, tout en étant largement influencée par la Réforme anglaise, origine de son protestantisme. Malgré l’épreuve de la perte de son statut d’Église officielle en 1869, et celle de la partition de l’Irlande en 1920, elle sut s’adapter à l’évolution de la société au cours des dernières décennies du XXe siècle. Mais l’anglicanisme irlandais est secoué depuis juillet 2011 par le débat autour de l’homosexualité et son unité est menacée.

    Abstract : The Anglican Church operates in Ireland as a united Church with dioceses on either side of the border and a central administration based in Dublin. It has also always asserted its double-heritage considering itself both non-Roman Catholic, as the heir to the primitive Celtic Church, as well as influenced by the English Reformation, from which it derives its Protestantism. Despite the dire trials of losing its status in 1869 and of the partitioning of Ireland in 1920, it has learned to adapt to an evolving society throughout the final decades of the XXth century. However, Irish Anglicanism has recently been shaken by the debates over homosexuality which threatens its unity.

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  • Église établie, Église nationale ? La question récurrente du désétablissement de l’Église d’Angleterre

    Résumé : L’état des débats actuels autour du statut d’établissement de l’Église d’Angleterre commence par l’exposé des étapes marquantes de sa contestation au XVIIe et au XIXe siècles. Puis un rappel de la distension progressive des liens entre l’Église et l’État et des éléments constitutifs de l’établissement est suivi de l’exposé des arguments avancés par les contestataire et par les partisans de son maintien, divers et peu cohérents. En conclusion, l’auteur estime le processus de désétablissement inexorable dans une société grandement sécularisée.

    Abstract : The present article explores the state of the current debates surrounding the establishment of the Church of England by first chronicling the significant phases that marked the opposition to this status in the XVIIth and XIXth centuries and then examining the gradual loosening of ties between the Church and the State and the constitutive elements of the establishment, before laying out the diverse and oftentimes discordant arguments put forward by the external opposition and  the proponents of its perpetuation. In conclusion, the author argues that the process of disestablishment is inevitable today in our predominantly secularized society.

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  • Le Covenant et les recherches ecclésiologiques actuelles de la Communion anglicane

    Résumé : Cette contribution est une version mise à jour du premier chapitre d’un ouvrage, Anglican Theology, publié en 2008. Après avoir rappelé la tension entre « l’autonomie provinciale », le « centre » traditionnel de l’anglicanisme, souvent identifié à l’héritage historique ambigu de l’Église coloniale, et l’idée d’une Église « mondiale » avec ses questions de pouvoir et d’autorité, l’auteur présente les circonstances de la crise de 1998 qui a conduit à la réflexion sur une Charte (Covenant) liant les membres de la Communion. Puis il expose le processus de rédaction de ce texte, et les modèles de catholicité différents mis en œuvre lors de la réunion du GAFCON à Jérusalem puis de la Conférence de Lambeth en 2008.

    Abstract : The following article is an updated version of the first chapter of a study entitled Anglican Theology, published in 2008. After underlining the tension between « provincial autonomy », the core of Anglican tradition, often identified with the ambiguous historical heritage of the colonial Church, and the idea of a « Global Church » and the ensuing issues of power and authority, the author presents the circumstances of the crisis of 1998 which led to the elaboration of a Chart (Covenant) devised to bind the members of the communion. The author then outlines the text’s composition proper, and the models of Catholicity introduced during the GAFCON meeting in Jerusalem, and later at the Lambeth conference in 2008.

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  • Une raison pour fêter et non se lamenter. Remarques sur le point de vue de la Fédération luthérienne mondiale et de l’Église catholique romaine sur le prochain jubilé de la Réforme protestante de 2017

    Résumé : Dans une analyse fort critique du document présenté en contraste du processus « Europa reformata » lancé par la Communion d’Églises protestantes en Europe, l’auteur, réformé, en souligne les manques. À ses yeux, le texte se lamente trop sur la division au lieu de célébrer la dimension spirituelle libératrice de l’événement de 1517. De plus, il propose une lecture assouplie de la théologie de la Réforme, qu’il semble restreindre au seul Luther, occultant sa dimension européenne et les autres traditions protestantes, surtout les réformées, et il oublie les impulsions sociales et culturelles qu’elle a données. Enfin, il néglige l’œcuménisme interprotestant, illustré par la Concorde de Leuenberg et son modèle d’une unité dans la différence réconciliée.

    Abstract : Through a highly critical analysis of the document presented in counterpoint to the process « Europa reformata » initiated by the Communion of the Protestant Churches of Europe, the author, himself a reformed Protestant, underlines its weaknesses. He claims the document extensively deplores division rather than celebrates the liberating spiritual dimension of the 1517 event. Moreover, it offers a relaxed reading of Reform Theology, which it seems to ascribe exclusively to Luther thus denying its european dimension and other (especially reformed) Protestant traditions, and forgets the social and cultural impetus it provided Finally, the text overlooks interprotestant ecumenism, exemplified by the Leuenberg Agreement and its advocated model of unity through reconciled differences.

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  • Luther notre « maître commun » ? Regards sur le document Du conflit à la communion

    Résumé : Après avoir présenté l’arrière plan et le contexte du document, en le comparant notamment à celui sur Luther, publié en 1983 par la Commission, et en le resituant dans la recherche plus ancienne illustrée par J. Lortz, l’auteur luthérien commente d’abord le chapitre historique, remarquant notamment le manque de référence au protestantisme radical. Puis il s’arrête sur celui qui traite des principaux thèmes théologiques de Luther en soulignant son caractère sommaire et qu’il n’y est plus question d’une différence fondamentale entre catholiques et protestants ni de distinguer plusieurs aspects de la pensée du réformateur. Enfin, il se penche sur le travail de mémoire, les défis et les perspectives actuels en s’interrogeant sur les rapports des Églises luthériennes au réformateur avant d’évoquer le défi de la réception.

    Abstract : After presenting the background and context for the document, namely by comparing it to Luther’s text published by the Commission in 1983, and by situating it among the kind of older research exemplified by J. Lortz, the Lutheran author first analyzes the notable absence of any reference to radical Protestantism. He then dwells on the chapter that deals with Luther’s primary theological themes by highlighting its cursory form and the fact that it no longer is about the fundamental difference between Catholics and Protestants nor about distinguishing several key characteristics of the reformer’s thinking. Finally, he tackles the duty of remembrance, today’s challenges and perspectives by questioning the relationships between Lutheran churches and the reformer before examining the challenge of reception.

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  • Le document luthéro – catholique Du conflit à la communion

    Résumé : Membre catholique de la Commission internationale catholique-luthérienne, l’auteur présente successivement les différentes parties du document : le sens de la commémoration de la Réforme dans le contexte actuel et compte tenu de nouveaux éclairages sur Luther et son œuvre (chapitres 1 et 2) ; l’histoire de la « Réforme luthérienne » et de la « réponse catholique » (chapitre 3) ; la théologie de Luther à la lumière des dialogues luthéro-catholiques (chapitre 4) ; la Mémoire du passé ainsi proposée et les « impératifs œcuméniques » (chapitres 5 et 6). Il conclut sur la spécificité du document qui ne propose pas un simple « état des lieux », mais se présente comme une parole commune des deux partenaires voulant permettre une juste commémoration de 1517.

    Abstract : A catholic member of the International Catholic-Lutheran commission, the author presents in succession the different parts of the document : The meaning of the commemoration of the Reformation in our current context and informed by new insights on Luther and his work (chapters 1 and 2) ; The history of the « Lutheran Reformation » and the Catholic response (chapter 3) ; Luther’s theology in light of Lutheran-Catholic dialogues (chapter 4) ; The Memory of the past thus outlined and the « ecumenical imperatives » (chapters 5 and 6). He concludes on the specificity of the document that does not simply survey the situation but offers a common voice to both parties in order to fairly commemorate 1517.

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  • Le « monophysisme ecclésial », le « provincialisme ecclésial » et l’ecclésiologie eucharistique

    Résumé : L’article étudie le contenu et l’actualité de trois lettres, reproduites en annexe, que N. Afanassieff et C. Dumont échangèrent à la suite du discours académique prononcé le 27 mars 1949 par le théologien orthodoxe à l’Institut Saint-Serge.Une brève présentation de cette correspondance est suivie d’une analyse de la réaction de ce dernier à l’accusation portée par son interlocuteur catholique d’avoir penché vers une ecclésiologie monophysite et vers une spiritualisation de la vie ecclésiale. Puis, tout en montrant les limites de sa conception du pouvoir dans l’Église, qui le conduit à tort à opposer le droit et la grâce, il reconnaît qu’Afanassieff a bien vu l’importance d’une ecclésiologie eucharistique pour surmonter le danger persistant du monophysisme ecclésial et répondre aux défis posés par le développement de la diaspora orthodoxe.

    Abstract : This article examines the content and relevance of three letters, transcribed in an annex, that N. Afanassieff and C. Dumont exchanged following an academic speech that the orthodox theologian from the Institut Saint Serge delivered on March 27th 1949. A succinct presentation of this correspondance precedes an analysis of Afanassieff’s reaction to the accusation directed by his catholic interlocutor of privileging a monophysite ecclesiology and a spiritualization of ecclesial life. While outlining the limits of Afanassieff’s conception of power in the Church that leads him to oppose right to grace, Dumont then recognizes that Afanassieff has indeed understood the significance of an eucharistic ecclesiology in order to overcome the persistant threat of ecclesial monophysism and address the challenges that the orthodox diaspora presents.

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  • Primauté et juste gouvernance dans l’Église

    Résumé : Après avoir résumé brièvement l’histoire des dialogues œcuméniques sur la question de la responsabilité de l’évêque de Rome, dans leurs avancées depuis 1985 et leurs remises en cause récentes, l’auteur propose une voie de réconciliation de chaque tradition chrétienne par une relecture évangélique du caractère charismatique de la gouvernance ecclésiale associant le génie de la régulation responsable de Pierre, de la résistance insoumise de Jacques, et de la synodalité eschatologique de Jean, et par une méthode théologico-politique d’inspiration personnaliste de la compréhension de l’autorité fondée sur la régulation, la résistance et l’utopie.

    Abstract : After briefly summarizing the history of ecumenical dialogues on the question of the bishop of Rome’s responsiblity, chronicling their progress since 1985 and the scrutiny under which they have recently fallen, the author offers a path toward reconciliation for each christian tradition through an evangelical reinterpretation of the charismatic nature of ecclesial governance that combines the genius of Peter’s responsible regulation, the defiant resistance of James and the eschatological synodality of John, as well as through a personalistic theologico-political method of understanding authority founded upon regulation, resistance and utopia.

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  • Raisons théologiques, historiques et culturelles des mouvements anti-œcuméniques dans l’orthodoxie

    Résumé : Tout en reconnaissant l’engagement de l’Église orthodoxe dans le mouvement œcuménique, l’auteur rappelle les oppositions qui se sont aussi manifestées en son sein et cherche à en comprendre les causes. Après avoir montré l’ambivalence de cet engagement, marqué en fait par une théologie du « retour » à l’Orthodoxie des autres Églises, il en voit l’origine dans les défaites successives de son universalisme avec les schismes des Ve et XIe s. et la chute de l’Empire byzantin, qui contribuèrent à façonner une identité religieuse défensive, se manifestant par un anti-occidentalisme et plus profondément par une peur de la modernité. Il souligne à cet égard l’ambiguïté du « retour aux Pères » et dénonce l’influence croissante du milieu monastique, pour conclure par un appel au dialogue.

    Abstract : While recognizing the involvement of the Orthodox Church in the ecumenical movement, the author highlights the conflicts that have emerged within it, and aims to understand their rationale. After underlining the ambivalence of this involvement, inflected with a theology of « return » to the Orthodoxy of other Churches, he traces its origin to the repeated defeats of its universalism with the Schisms of the Vth and XIth centuries and the fall of the byzantine Empire that contributed to the construction of a defensive religious identity, illustrated through an anti-Western spirit and a more engrained fear of modernity. He underscores the ambiguity of the « return to the Fathers » and decries the growing influence of the monastic milieu and concludes with an appeal for dialogue.

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  • La vie monastique dans l’Égypte aujourd’hui

    Résumé : L’article présente d’abord les prémices du renouveau copte dans la deuxième moitié du xixe s., avec la création des écoles du dimanche et le développement des études coptologiques, puis le rôle joué dans l’Église copte par des laïcs mieux sensibilisés aux réalités socio-économiques. Il évoque ensuite l’itinéraire de Mattâ l-Maskîn et décrit la vie au monastère de Saint Macaire qu’il a contribué à revivifier en 1969, ainsi que l’ouverture aux autres confessions chrétiennes qui s’y vit. Il donne enfin un aperçu des autres monastères et des diverses formes de consécration tant masculines que féminines qui témoignent de ce renouveau, pour s’interroger en conclusion sur leur avenir.

    Abstract : The article begins by presenting the premises of the Coptic renewal in the second half of the xixth century, with the creation of Sunday Schools and the development of coptological studies, and later the role that the laity, privy to socio-economic realities, played within the Coptic Church. He  goes on to mention Mattâ l-Maskîn’s itinerary and describes life in the Saint Macaire monastary which l-Maskîn contributed to revive in 1969 as well as open to other Christian confessions. Finally, he offers a glimpse of the other monasteries and the various forms of consecration both masculine and feminine that bear witness to this renewal, and concludes by considering their future.

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  • L’Église copte à la lumière de la Révolution égyptienne de 2011

    Résumé : Après avoir rappelé la diversité des situations des membres de la communauté copte d’Égypte, l’auteur dresse un tableau de l’Église copte orthodoxe et de son renouveau sous les papes Cyrille VI et Shenouda III, puis elle montre comment elle tendait à devenir moins monolitique, notamment sous l’influence d’une importante diaspora, de fortes personnalités comme Matta al-Maskîn et de l’essor du protestantisme, avant d’analyser les conséquences de la Révolution de 2011-2013 et finalement de présenter les défis oecuméniques auxquels elle doit faire face, sous la conduite du pape Tawadros, dans une conjoncture socio-politique profondément transformée.

    Abstract : After calling to mind the wide-ranging positions of the members of Egypt’s Coptic community, the author paints a picture of the Coptic Orthodox Church and its renewal under the popes Cyril VI and Shenouda III, then shows the ways in which it was becoming less monolithical thanks especially to the influence of a significant diaspora, and to strong personnalities such as Matta al-Maskîn as well as the rise of Protestantism, before analyzing the consequences of the 2011-2013 revolution and finally presenting the ecumenical challenges it faces today under the direction of Pope Tawadros, in a dramatically altered socio-political conjecture.

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  • « Communion : être l’Église » (2014). Rapport de la commission mixte luthéro-réformée

    Résumé : Après avoir rappelé l’établissement de la communion ecclésiale quant à la prédication et l’administration des sacrements entre luthériens et réformés depuis la Concorde de Leuenberg, l’A. situe le récent document du dialogue entre ces deux confessions, Communion : être l’Église, par rapport aux documents antérieurs de 1989 et 2002, et il en propose une analyse critique, soulignant l’importance de ce qu’il conçoive le ministère de l’épiscopè comme intégralement rattaché au ministère de la Parole et des sacrements, mais en regrettant aussi la timidité de ses recommandations à l’approche de 2017.

    Abstract : After having recalled the establishment of a pulpit and altar fellowship between lutherans and the Reformed Church since the Leuenberg Accord, the author considers this recent document between these two confessions, Communion, On Being the Church, in light of earlier documents issued between 1989 and 2002, and offers a critical analysis that underlines the importance of interpreting the episkopé ministry as entirely connected to the ministry of the Word and sacraments, but regretting as well the coyness of its recommendations as 2017 approaches.

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  • Le dialogue luthérien – orthodoxe de 2004 à 2014

    Résumé : Complétant ses analyses antérieures, l’auteur présente le travail de plusieurs conversations luthéro-orthodoxes (au niveau mondial, en Finlande, en Allemagne et en Europe), puis il propose quelques remarques concernant l’avenir de ce dialogue, opposant la radicalité de la critique du libéralisme occidental par le patriarcat de Moscou et la nécessité pour les théologiens de conjuguer modernité et tradition, avant de faire état de quelques études importantes publiées récemment sur ces conversations.

    Abstract : Building on and further developing his previous analyses, the author details the progress of several lutheran-orthodox conversations (on a global level, in Finland, Germany and in Europe), and articulates a number of observations regarding the future of this dialogue, opposing the Patriarchate of Moscow’s radical criticism of western liberalism to the need for theologians to combine modernity and tradition before outlining several crucial studies devoted to these conversations.

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  • L’ecclésiologie du document de Ravenne (2007) de la Commission internationale de dialogue catholique – orthodoxe

    Résumé : Cet article met en relief : 1) la communion ecclésiale et la catholicité de l’Église, 2) que dans une Église locale, même si l’autorité peut être manifestée par différents moyens, ce n’est qu’une manifestation de l’exousia du Seigneur et exercée par le service de l’évêque à la Parole de Dieu, et 3) que concernant la conciliarité et la primauté, l’évêque est la personne qui représente tous les membres de son Église dans la vie conciliaire des autres Églises voisines.

    Abstract : The article underlines : 1) ecclesial communion and the catholicity of the Church, 2) that in a local Church, even if authority may express itself in different ways, it is only one manifestation of the Lord’s exousia which is communicated through the bishop’s service to the Word of God, and 3) that regarding conciliarity and primacy, the bishop is the person who represents all the members of his Church within the conciliary life of other neighbouring Churches.

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